Thursday, March 4, 2010

kisah seorang teman...


lewat petang semalam, aku berkesempatan minum ptg dgn seorang teman..agak lama tidak bertemu dengannya..banyak perkara dibicarakan bersama, dari soal kerjaya hinggalah peribadi...wajahnya kulihat tidak seperti selalu, ada sedikit kedukaan terpancar diwajahnya...teman ini yg luarannya nampak kuat rupanya rapuh dibahagian dalamnya..
.
aku mengerti akan masalah yg dihadapinya...salah diakah? atau salah wanita itu? bagi aku, kedua-duanya tidak bersalah...cuma keadaan yg menyebabkan ianya berlaku..bukan niatnya utk memainkan perasaan wanita..cuma teman ini mudah mesra orangnya..caring dan adakalanya perlakuannya membuat kite rasa senang berada disampingnya..aku juga pernah rasa sebegitu..tp sayangnya, di sebalik perlakuannya itu membuat orang-orang yg dikelilingnya sering disalah ertikan..begitu juga wanita ini..

aku akui wanita ini mmg baik dan comel orangnya..kata temanku ini, dia memang sayang akan wanita ini tp sayangnya hanya seperti seorang abang kepada seorang adik..mungkin kerana jarak usia yg agak jauh, 9 tahun ...tp bg wanita ini, keakraban yg ditunjukkan telah melahirkan benih-benih cinta dihatinya...aduh, cinta sukar dimengertikan..bagiku wanita ini masih muda lagi, br 20 tahun...masih jauh perjalanan dik....ketepikan soal cinta itu, dan capailah impianmu dulu..

pesanku pada teman ini, banyak bersabar dan berdoa..ini hanya satu ujian kecil dariNYA..cuma ingin menguji tahap kesabaran dan keimanan kita sebagai umatNYA...jangan dirunsingkan hati itu dengan perkara ini..dahulukan kerjayamu iti dahulu, kerana ianya memerlukan pengorbanan yg agak besar..insyaALLAH, wanita itu akan mengerti suatu hari nnt..

kepada wanita itu, sedarlah dik...bangunlah menghadapi kenyataan hidup! jngan kerana cinta kamu kecundang, seolah2 hidup kamu telah berakhir..kekadang2 kite sebagai wanita mudah kecundang dan tertipu dngan perasaan sendiri...persahabatan yg diberikan, kite mengharapkan balasan...bangkitlah! perjalanan kamu masih jauh lagi...kejarlah impianmu dahulu...bahgiakan kedua ibu bapamu terlebih dahulu...kerana cinta itu akan hadir dengan sendiri...


p/s: aku sendiri pernah alami situasi tersebut dan alhamdulillah aku mampu menghadapinya..terima kasih pada teman2ku yg banyak memberi sokongan ketika aku jatuh dulu

No comments:

Post a Comment