Tuesday, June 19, 2012

update 38 minggu~~~wink-wink

hari ni mcm biasa check up utk 38 minggu..bermakna ada lg 14 hari lg utk EDD...nurse tu cakap, bila dh 38 minggu, bila2 masa je baby boleh kuar...so, just be prepared...klu baby xkluar juga, mayb kene induce pada minggu 40..huhuhuhuhu...
hasil check up:-

     berat- 34kg
     bp - 110/70
     hb - minggu ni xpayah ambil darah
     tinggi rahim - 36
     jantung baby - 138

next week kene datang check up utk 39 minggu...jom usha apa yg berlaku sepanjang kehamilan 38 minggu

Mabuk/ Alahan/ Kondisi
alhamdulillah, sepanjang tempoh kehamilan ini saya tiada alahan yang teruk. Ade sesetengah ibu hamil mengalami morning sickness yg teruk..tetapi saya, sihat walafiat dengan izinNya dan masih mampu meneruskan aktiviti seperti biasa...cuma saya jd cepat letih walaupun selepas mandi..

pada kandungan 5-6 bulan, bermula episod kejang kaki pada malam hari hampir setiap minggu..sampai saya jadi seorang yg berhati2 ketika tido..biasanya, saya terus kejutkan en.suami..tp bila selalu sangat kejut, en.suami berleter sbb saya selalu tido xberselimut w/pun dh pesan byk kali...bila dh byk kali terjadi, biasanya saya akan bengkokkan kaki sedikit..alhamdulillah, pada kandungan 7 bulan lebih, masalah ni dh xde....

satu lg yg selalu alami adalah masalah heartburn...bila sekali kene, confirmlah menangis2 kat en.suami...tp nk buat mcm mana isteri die ni degil sangat...suka makan makanan yg berangin....paling teruk kene masa tengah gila makan goreng cempedak..

Mengidam
Alhamdulillah, saya tiada mengidam yang bukan2, sume boleh dicari..nk kata mengidam sangat tu xde la..biasa2 je....cuma ade satu makanan yg masih belum jmp...sup hamid penang, cicah plak ngan roti benggali, pergh! sedap tu...tp selalu xbernasib baik..bila nk pegi je ade halangan...bila dh pegi, kedainya plak tutup...tp nasib baik kat tepeng ade satu kedai ni, sup die lebih kurang mcm sup hamid...tp masih belum sempat pegi lg...dh 2-3 kali en.suami usha kedai tu tp tutup....ngat ptg ni nk ajak en.suami pegi usha skali lg...

Mood memasak dan Selera Makan
Saya amat bersyukur dalam tempoh kehamilan ini saya masih ade tenanga nk buat itu dan ini..masih larat nk buat kerja rumah kecuali mop rumah, en.suami xizinkan takut terjatuh katanya...masih larat nk memasak utk en.suami..alhamdulillah, sepanjang mengandung ni hanya beberapa kali kami berdua makan kat luar, selebihnya saya memasak dirumah...

dari segi selera makan plak, sangat memberansangkan...en.suami pun terkejut tengok selera makan isteri die....setiap masa ade je makanan kat sebelah...nasib baikla xeffect sangat dekat berat badan...klu x, confirm tiap2 kali check kene bebel dgn nurse...

Bila dh masuk kandungan 9 bulan, mudah terasa penat...jd mood memasak pun kurang....tp mmg patut la kan, dh nak bersalin pun..:)

Apa lagi ye? xbanyak sangat pun...semuanya mcm ok je..kaki pun xbengkak, urat pun xtimbul lg..kurang pasti apa penyebabnya...harap2 semuanya ok smp ke hujung nnt..insyaAllah..

1 comment: