Friday, February 19, 2010

aduhai PTPTN......

mendengar keluhan seorang sahabat mengenai pembayaran balik pinjman ptptn...hanya tertangguh sebulan dua, kos pentadbiran melambung tinggi...aku juga pernah mengalaminya sebelum ini..memang sakit...aku pun xfaham apa fungsinya kos pentadbiran itu hingga mencecah puluhan ringgit setiap bulan...sedangkan surat pun diaorg antar setahun sekali...

aku pernah ajukan soalan yg sama kpd pihak ptptn suatu ketika dulu..tp jawapan yg aku terima, hampeh! mmmmm, kini dikhabarkan kos pentadbiran turun kepada 1% tp bukan semua peminjam dapat menikmatinya...contohnya aku..huhuhu..sedihkan! **waaaaaa, nk jg 1%...**...aku difahamkan bagi peminjam tahun 2008 ke bawah, kos pentadbiran 1% itu hanya diberikan kepada meraka yg telah langsaikan tunggakan pinjaman...tp aku, yg tiada tunggakan masih dikenakan 3%....siapa yg mahu bertanggungjawab? (xsuke! xsuke! xsuke!)

aku juga sentiasa membayar baki pinjaman ptptn setiap bulan tanpa ada tunggakan. Tapi sampai sekarang aku masih belum lagi mendapat surat perjanjian baru untuk pengurangan caj pengurusan kepada 1%. Sedangkan kawan aku yang pembayarannya tidak konsisten sudah pun mendapat surat tersebut. Kenapa boleh jadi macam ni? ada sesiapa mau komen??????

seharusnya pihak ptptn lebih peka mengenai perkara ini...bukan niat kami sebagai peminjam tdk mahu bayar (tdk termasuk aku, sbb aku byr setiap bulan...ngeeeee) tp klu begini la caranya, ramailah peminjam2 kat luar tu lg liat nk bayar...

p/s: moral of the story, byr la pinjaman ptptn setiap bulan..klu anda miss utk suatu j/masa, jaga2 lah...huhuhuhu...interestnye akan melambung naik..sakit woo nk byr balik..

No comments:

Post a Comment